Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Analoge servo andrijving

in Elektronica en analoog

Gestart door PeterC, 7 juli 2023 21:21

Vorige topic - Volgende topic

PeterC

Geachte lezers,

Zoekende naar een eenvoudige analoge servo besturing kwam ik via de encyclopedie de omgebouwde schakeling van een servotester tegen van Andre van Loe. Die met de 2 potmeters. Is deze schakeling goed te gebruiken op een baan die op een beurs gaat staan en dus de hele dag gebruikt wordt? Met mijn eenvoudige electronica kennis heb ik het idee dat hierbij de stuurstroom er continu op blijft staan. Lijkt mij dat dat geen goed idee is voor een servo of zie ik dat verkeerd.

PeterC

Klaas Zondervan

Dat de stuurpuls blijft staan is op zich geen probleem. Maar sommige servo's zijn wat nerveus en blijven rond de ingestelde waarde jutteren. Dat is slecht voor het motortje en slecht voor de tandwielen.

Maar waarom wil je de wissels met servo's stellen bij analoge besturing? Dan zou ik liever kiezen voor een echte motoraandrijving, zoals de MP1 van MTB.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

FidOo

Als je naar een goede analoge servo besturing zoekt dan zou ik zeker de ASB4 van DTS willen aanbevelen. Zelf ook bij 2 banen toegepast en bevalt uitstekend. Eenvoudig in te stellen en werken zeer stabiel.

bask185

CiteerDat de stuurpuls blijft staan is op zich geen probleem.
Dat  hangt van de toepassing af. Mijn ervaring met wissels is dat je liever geen stuurpulsen wilt hebben. Dan kan je wisseltongen even extra aanduwen en dan afschakelen. Als je de pulsen er niet afhaalt, dan gaan ze of brommen omdat ze net die laatste graad niet kunnen draaien of ze draaien net niet ver genoeg.

Voor een armsein maakt het echter niks uit.

Voor het analoge gedeelte, kan je een 555 timer gebruiken. Volgens mij vind je die ook op veel van die testers maar dat weet ik niet zeker. Ik heb er een schema van, echter geen print. Die heb ik nooit gemaakt omdat ik het de moeite niet waard vind. De 555 methode is anno 2023 ook hopeloos verouderd voor servo's als ik zo vrij mag zijn.



Ik heb wel ooit deze print gemaakt, en ik noem het:  Een Servo Driver.



Er zit een programmeerbare chip op en dat komt zo met zijn voordelen.
A). Je hebt minder componenten nodig
B). Je kan de draaisnelheid regelen
C). Beter signaal
D). Je kan afschakelen
E). Als je puntstukken wilt voeden, kan je een extra relais aansluiten. Die schakelt precies halverwege de slag.

Met 2 potmeters kan je de standen instellen, maar dat is analoog niet anders ofzo.

Ik heb nog 10 SMD versies liggen en ik heb geen taken voor ze. Die had ik ooit als test laten maken door JLCPCB. Dat was mijn eerste bestuckte print daar menig jaar geleden.

CiteerMaar waarom wil je de wissels met servo's stellen bij analoge besturing? Dan zou ik liever kiezen voor een echte motoraandrijving, zoals de MP1 van MTB.
Ik ben geen Peter  ;) maar ik kan je daar wel een rete goed antwoord op geven

( goed er komt voor een servo wel iets bij van €3,- ~ €6,- aan een besturing, maar dan alsnog )

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

PeterC

Heren, allen bedankt voor jullie reacties.

Ik wilde de servo's gebruiken omdat ik deze hier toch heb liggen en ik ervan uitging dat het met die aandrijving wel zou kunnen. De wissels moeten nou eenmaal bedrijfs zeker werken omdat er later moeilijk bij te komen is als ze eenmaal zijn ingebouwd en de baan voorzien is van de nodige sennery.
Ik heb ook de mogelijkheid om ze digitaal aan te sturen maar is het raadzaam om met een transporteerbare baan een arduino te gebruiken? Ik heb zelf het idee dat die ook gevoelig zijn voor vocht en temperatuur schommelingen.

PeterC

Klaas Zondervan

Als je die servo's hebt liggen, dan kun je er toch één voor proef inbouwen en die stuurschakeling bouwen? Dan kun je zien of die gaat jutteren of juist rustig blijft. In het laatste geval kun je dit gewoon toepassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

Citeermaar is het raadzaam om met een transporteerbare baan een arduino te gebruiken?
Tuurlijk. Heel veel beursbanen gebruiken ze.

Ik heb speciaal voor de servo's een DCC power shield voor een arduino nano gemaakt. Dan kan je een torrentje maken met dat  DCC shield in het midden, de nano bovenop en zo'n soort shield onderop.


Kan je direct servo's op pluggen.

Ook als je geen DCC wilt/nodig heb, is dat shield alleen al handig voor de voeding. Je kan ook zelf je arduino voeden met een hogere DC spanning en dan zo'n buck converter er tussen knopen. Deze zit ook op dat shield van mij. Rete handig vind ik ze.

Mocht je ooit zover komen. Ik heb voor servo's een library geklopt waarmee je ze langzaam kan laten bewegen. Die library killt ook de puls op het einde van de slag.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

dennie

En dit zijn onze printplaten voor analoge bediening,deze gebruiken wij op onze club.

PeterC

Heren,

wederom bedankt voor jullie reageren. Ik heb inmiddels zo'n aandrijving gemaakt en de servo blijft er lekker rustig onder. Ik ga deze er inbouwen en dan even goed mee experimenteren wat omschakelen betreft.
Bas, interessant wat jij allemaal bedenkt en hier laat zien maar voorlopig ga ik eerst maar even met deze schakeling verder.
Nogmaals allen, bedankt voor jullie inbreng.

PeterC

bask185

Geen probleem  (y). Misschien is een foto van je print baksel ook wel leuk voor hier?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

PeterC

Even wat andere dingen gedaan. Maar hier dan een foto van de proefopstelling. Hierbij meteen een vraag, als ik inschakel blijft de servo keurig stilstaan. Echter zodra ik één van de potmeters aanraak om de slag van de servo in te stellen, wordt de servo erg onrustig. Is er een mogelijkheid om de servo rustig te houden terwijl je aan de potmetrs draait om de slag in te stellen? De potmeters zijn beide 5K, de voeding is 5,4 volt.

PeterC




bask185

Je een condensator tussen midden poot en een van de buitenste poten kan helpen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)